Hur yoga kan hjälpa ryttarens sits (gästblogg)

~  i samarbete med yogabyelin  ~

yoga ryttarens sits

Yoga och ridning är ett väldigt spännande ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och här ska vi gå in lite mer på hur yoga kan hjälpa ryttarens sits.

För att bli en bättre ryttare behöver du bli medveten om vad du sänder ut för signaler till hästen. Våra kroppar reagerar rekordsnabbt för våra tankar och vårt muskelminne följer med. Det finns några punkter du kan tänka extra på, för att bli medveten om vad du gör på hästryggen.

andetaget grundar dig i sadeln

Tänk dig att det går in genom näsan, via svalget, ner mot nyckelbenen, till naveln och sjunker ut mot höften. Andetaget finns med dig hela tiden, det går längs med din ryggrad och grundar dig ner i sadeln.

Ge tungan gott om plats mellan tandraderna och va avslappnad i dina käkar. Blir du som en fågelholk när du rider är det svårt att andas långsamt och rytmiskt. Behöver du andas genom munnen, andas långsamt.

hitta dina sittben

Prova på ett hårt underlag, yogamatta eller handduk, och gärna framför en spegel. Börja med dålig hållning i ryggen, låt hjärtat vilja tippa fram mot låren och ‘säcka ihop’ i din rygg. Hur känns sittbenen här?

Prova att räta upp din rygg, precis som att nån drar dig i håret uppåt, kolla att du har rak rygg och stabila axlar. Reflektera över hur sittbenen känns.

Byt till en svank i ryggen, känn hur ländryggen sjunker in och sittbenen skjuts bak/neråt. Känner du båda dina sittben lika mycket? Känns det ena större ner mot mattan än det andra?

Två sittben med lika stor kontaktyta är det vi eftersträvar, och det vi som ryttare vill kunna är att använda sittbenen i en lodrät sits och i en bromsande sits, dvs. när du lutar dig lite, lite bakåt med överkroppen och bäcken. För att förhindra svank, sug in naveln till ryggen. Koppla på dina korsettmuskler.

dina axlar styr din viktplacering i sadeln

Sätt dig på golvet rakt framför din spegel, i skräddare eller med benen rakt framför dig. Vad händer när du tippar ner ena axeln? Vad händer om du tippar överkroppen åt höger ännu mer? Känner du tyngden som går ner genom sittbenen?

Tyngd och vikt förändras med skuldrorna, både i din egen kropp och ner mot hästen. Beroende på vilken fot du trycker ner mest med i stigbygeln, skickar du ut tyngden mer i ena foten. Tyngden kan alltså gå som att du tippar ner den genom höger axel, höger sittben och ner i höger fot. Eller så går tyngden från höger axel ner i vänster sittben, om du trycker ifrån mer med vänster fot.

yoga kan hjälpa ryttarens sits

Yogan hjälper dig att uppfatta och lära känna din kropp, gå utanför kroppens invanda mönster och sätta kroppsdelar plats. Genom enkla flöden och balansövningar kan du öva upp din vertikala sits bara genom att titta i spegeln.

Stå t. ex. på ett ben, och ta med andra knät upp mot magen (låt inte nåt utav knäna tippa inåt, eller utåt). Ha jämn kontakt med hela foten ner i mattan. Känn andetaget genom det stående benet, vrid sen knät ut från kroppen och sätt foten i insida ljumske eller insida vad. Hitta ditt insida lår. Skicka ditt andetag dit. Sätt händerna framför hjärtat eller upp över huvudet. ANDAS, och slappna av i dina käkar.

Yoga handlar inte om att nudda sina tår. Yoga handlar om att hitta sitt andetag (ditt flow, chi, prana, energi… din kraft), öka din kroppsmedvetenhet och hitta in i din kärna. Stark och smidig blir man på vägen dit ❤️

Varma hälsningar, Elin

Yoga by Elin

12 12

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *