Ledarskap – eller samspel?

Ibland möter man hästar som utmanar en att tänka utanför sin box. Som gör att man behöver plocka fram det där lilla extra, för att få dem på sitt lag. I de situationerna blir det tydligt för mig att vår samvaro med hästen inte handlar om ledarskap, utan mer om samspel.

Helmer är en häst som lärt mig otroligt mycket som tränare. För att vinna förtroende är det viktigt att se mig själv som hästens samarbetspartner, och inte som en ”ledare”. Detta har blivit extra tydligt för mig när jag är tillsammans med Helmer.

Om jag bemöter hans ifrågasättande attityd med ett dominant ledarskap, blir han mer osäker och vi hamnar ”längre ifrån varandra”. Ur det läget kan jag få honom att lyda, men inte stimulera honom till samarbete. Häri ligger en viktig skillnad, som jag tycker är avgörande för träningen. Om hästen känner sig motiverad att göra det där ”lilla extra” för mig.

Genom att vara rofylld och konsekvent, oavsett situation, har jag kunnat vinna Helmers förtroende. Då blir han uppmärksam och gör gärna allt jag ber honom. Helmer har fått mig att förstå hur viktigt det är för samspelet att ”neutralisera energierna” hos hästen. Är hästen ofokuserad och på tårna, behöver jag vara lugn i mina energier. Är hästen för lugn (låg i energi), behöver mina energier skapa mer spänst och vakenhet.

Att kunna neutralisera energierna gör att jag och hästen hamnar i balans tillsammans. Det skapar förtroende hos hästen och öppnar upp till en bra kommunikation.

islandshäst

9

Mina tankar kring att träna framåtbjudning

Nu har det varit mycket ett tag, och jag har inte hunnit skriva på bloggen. Jag har just nu fem hästar som jag tränar. De lär mig nya saker varje dag, om vad som (för mig) är viktiga delar i träningen. Idag tänkte jag skriva om mina tankar kring att träna framåtbjudning.

vad är viktigt att fokusera på i ridningen?

Att träna flera hästar samtidigt är för mig väldigt lärorikt. Jag har märkt att de perioder jag har många hästar i träning, är då jag utvecklas mest. Hästarna hjälper mig få en tydlig målbild av hur jag vill att en häst med bra ridbarhet ska kännas, och hur jag ska lägga upp träningen för att guida dem dit.

De saker jag fokuserar på i träningen är

  • kommunikation
  • motivation
  • rakriktning/lösgjordhet
  • framåtbjudning

Alla hästar behöver i stort sett träna på samma saker, men ibland i olika ordning och ibland på olika sätt. Det är otroligt viktigt att se till varje individ, vad den behöver i sin träning och hur jag ska kunna motivera den till samarbete.

framåtbjudning islandshäst

träna framåtbjudningen på springiga hästar

Vissa hästar är ofokuserade eller har lätt att bli spända/pipa iväg/hitta på bus. De kan upplevas som att de är villiga eller har bra framåtbjudning, men om ryttaren inte kan ”rikta” farten dit man vill, så bjuder hästen inte riktigt ärligt framåt.

Enligt min erfarenhet så behöver ofta dessa hästar hjälp att hitta balans och lösgjordhet. Jag börjar att lära in att röra sig liksidigt över ryggen (dvs ena rygghalvan ska inte vara lägre än den andra) och att svänga i balans. När hästen klarar att bära ryttaren i balans på det här sättet, så brukar den komma till ro, hitta fokus och bromsa upp sig själv.

Ofta märker man då om hästen bjuder ärligt fram för skänkeln, eller inte. Min erfarenhet är att hästar som haft en ”falsk” framåtbjudning, aldrig riktigt lärt sig att svara fram för skänkeln. Eftersom det inte är så lockande att sitta och driva på en häst som redan springer 😉

framåtbjudning trav

För äldre hästar som blivit ridna i många år, kan det ta ett tag att förstå att det faktiskt är ok att gå fram. Men här kan det vara klurigt att lära dem bjuda fram ”på rätt sätt”, att de inte ska springa fram i spänning för skänkeln. Yngre hästar hittar oftast detta snabbare, att de får ett bra ”sug” framåt. Det är alltid viktigt att berömma mycket, när hästarna börjar tänka mer framåt (även fast det bara är lite).

what about formen?

I det här stadiet låter jag hästarna gå i en ganska fri form, och fokuserar istället på att ”sätta igång motorn”, dvs att bakbenen ska börja skapa kraft framåt. Samtidigt hjälpa hästarna att röra sig rakt, så kommer så småningom formen ”av sig själv”, när de blir mer lösgjorda. Fokuserar man på formen för tidigt, alltså innan de blivit raka i kroppen, så blir ofta bogarna mer låsta och spända.

Framåtbjudningen behöver hela tiden gå hand i hand med liksidighetsträningen, eftersom det behövs kraft och energi bakifrån för att ha någonting att ”rikta” liksidigt.

12

Studie kring prestation hos islandshästar som tävlar i pass

pass islandshäst

SLU har påbörjat en studie kring prestation hos islandshästar som tävlar i pass. Jag och Huggan har blivit tillfrågade att vara med. Huggan är tidigare tävlad i femgång, stilpass och speedpass – både på Island och här i Sverige. Hon blev visad på avelsbedömning på Wången 2016, och fick då 9 för pass.

fysiska och mentala faktorer som påverkar prestation

Studien är en genetisk undersökning, där syftet är att hitta genetiska faktorer som kan påvisa varför vissa hästar blir ”elite racers” i pass. Tre olika gener som styr motorfunktion, hastighet, muskulatur, minne och förmågan att lära, kommer att undersökas. De ställer även frågor kring hästens temperament, vilja och samarbetsvillighet (idel guldstjärnor till Huggan där).

Jag tycker det är intressant att studien även undersöker mentala aspekter, som hästarnas inlärningsförmåga. Tänk om det visar sig att det går att genetiskt undersöka vilka hästar som är lättlärda? Och tänk om det skulle finnas en gen som avgör hästarnas temperament och samarbetsvilja?

Det är spännande med den genetiska forskningen som utförts på islandshästar senaste åren. Jag hoppas det kommer ännu mer forskning kring de faktorer som påverkar hästarnas ridbarhet och hur lätta de är att träna. Ser verkligen fram emot de kommande resultaten av denna studie 🙂

pass islandshäst

11

Hur yoga kan hjälpa ryttarens sits (gästblogg)

~  i samarbete med yogabyelin  ~

yoga ryttarens sits

Yoga och ridning är ett väldigt spännande ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och här ska vi gå in lite mer på hur yoga kan hjälpa ryttarens sits.

För att bli en bättre ryttare behöver du bli medveten om vad du sänder ut för signaler till hästen. Våra kroppar reagerar rekordsnabbt för våra tankar och vårt muskelminne följer med. Det finns några punkter du kan tänka extra på, för att bli medveten om vad du gör på hästryggen.

andetaget grundar dig i sadeln

Tänk dig att det går in genom näsan, via svalget, ner mot nyckelbenen, till naveln och sjunker ut mot höften. Andetaget finns med dig hela tiden, det går längs med din ryggrad och grundar dig ner i sadeln.

Ge tungan gott om plats mellan tandraderna och va avslappnad i dina käkar. Blir du som en fågelholk när du rider är det svårt att andas långsamt och rytmiskt. Behöver du andas genom munnen, andas långsamt.

hitta dina sittben

Prova på ett hårt underlag, yogamatta eller handduk, och gärna framför en spegel. Börja med dålig hållning i ryggen, låt hjärtat vilja tippa fram mot låren och ‘säcka ihop’ i din rygg. Hur känns sittbenen här?

Prova att räta upp din rygg, precis som att nån drar dig i håret uppåt, kolla att du har rak rygg och stabila axlar. Reflektera över hur sittbenen känns.

Byt till en svank i ryggen, känn hur ländryggen sjunker in och sittbenen skjuts bak/neråt. Känner du båda dina sittben lika mycket? Känns det ena större ner mot mattan än det andra?

Två sittben med lika stor kontaktyta är det vi eftersträvar, och det vi som ryttare vill kunna är att använda sittbenen i en lodrät sits och i en bromsande sits, dvs. när du lutar dig lite, lite bakåt med överkroppen och bäcken. För att förhindra svank, sug in naveln till ryggen. Koppla på dina korsettmuskler.

dina axlar styr din viktplacering i sadeln

Sätt dig på golvet rakt framför din spegel, i skräddare eller med benen rakt framför dig. Vad händer när du tippar ner ena axeln? Vad händer om du tippar överkroppen åt höger ännu mer? Känner du tyngden som går ner genom sittbenen?

Tyngd och vikt förändras med skuldrorna, både i din egen kropp och ner mot hästen. Beroende på vilken fot du trycker ner mest med i stigbygeln, skickar du ut tyngden mer i ena foten. Tyngden kan alltså gå som att du tippar ner den genom höger axel, höger sittben och ner i höger fot. Eller så går tyngden från höger axel ner i vänster sittben, om du trycker ifrån mer med vänster fot.

yoga kan hjälpa ryttarens sits

Yogan hjälper dig att uppfatta och lära känna din kropp, gå utanför kroppens invanda mönster och sätta kroppsdelar plats. Genom enkla flöden och balansövningar kan du öva upp din vertikala sits bara genom att titta i spegeln.

Stå t. ex. på ett ben, och ta med andra knät upp mot magen (låt inte nåt utav knäna tippa inåt, eller utåt). Ha jämn kontakt med hela foten ner i mattan. Känn andetaget genom det stående benet, vrid sen knät ut från kroppen och sätt foten i insida ljumske eller insida vad. Hitta ditt insida lår. Skicka ditt andetag dit. Sätt händerna framför hjärtat eller upp över huvudet. ANDAS, och slappna av i dina käkar.

Yoga handlar inte om att nudda sina tår. Yoga handlar om att hitta sitt andetag (ditt flow, chi, prana, energi… din kraft), öka din kroppsmedvetenhet och hitta in i din kärna. Stark och smidig blir man på vägen dit ❤️

Varma hälsningar, Elin

Yoga by Elin

12

Om min och Huggans återkomst (och vikten av att lyssna)

Här kommer en liten uppdatering om Huggan (efter förra veckans misär).

Idag hade vi ett helt grymt pass! Jag känner mig just nu väldigt glad att jag tragglade mig igenom förra veckan, med inställningen att försöka göra mitt bästa för att lösa saker & ting. Jag har under senaste tiden funderat på några saker, som idag bara föll på plats:

  • hur ska jag få ett bättre flow i hennes skritt (dvs. att hon ska ta ut steget och skritta på, utan att korta upp sig och bli liksom ”styltig” emellanåt)?
  • hur ska jag få henne att bjuda mer framåt, och inte gå och bromsa sig i skritten?
  • hur ska jag få bogarna mer lätta och flyttbara?

att ta sig tid att lyssna…

Anledningen till att allt detta föll på plats idag, tror jag var att jag tog mig tid att lyssna.

Jag började passet med att skritta runt och bara komma i balans (och stillhet) med sitsen. Ju mer jordad och stilla jag blir i min sits, ju mer öppnar jag upp för en dialog. Jag följer med i hästens rörelser och bara observerar vad vi har att jobba med idag, innan jag börjar inverka.

Om jag inte hittar stillhet i sitsen före jag börjar inverka, så känns mina hjälper mer ”flaxiga”.  Och som att jag och hästen kommer längre ifrån varandra (kommunikationsmässigt).

veckomål: check!

Så idag kunde vi checka av veckomålet från förra veckan: snabbare för innerskänkeln i tölt. Fast känslan var så mycket bättre än bara det! Jag fick en känsla av bättre svar för alla hjälper. Hon töltade på mer mellan hjälperna än jag känt förut. Mer framme för skänklarna, och mer energi än förut.

Nu ska jag inte ha så bråttom framåt igen, så att jag glömmer bort att lyssna. Tack för påminnelsen, Huggan 🙂

9