Om att inte ta med känslor upp på hästryggen (gästblogg)

~  I SAMARBETE MED YOGABYELIN  ~

Det låter ju väldigt enkelt, eller hur? När man är i ett mentalt stabilt läge, ingen stress, inga krav på prestationer, ingen tid att komma hem till. Då är det enkelt.

Sen tränger vardagen på. Du måste va hemma till 19.00. Hinna inom Ica innan. Gårdagens pass fick du inte igenom dina övningar. Nej just det. Du hann inte rida! Och idag måste du hinna rida igenom, för i morgon är det tävling och då vill du att allt ska stämma.

vilka känslor tar du med upp på hästryggen?

Ni hör ju dosen av överdrivenhet – men också den lilla sanningen.

Visst är det lätt att ta med sina egna krav och tankar upp på hästryggen? Även osäkerhet och nervositet hänger gärna med upp. Och tvivel. Massa tvivel.

Hästarna är moving meditation för många. Låt det få va så. Låt dom hjälpa oss – men låt dig va öppen och mottaglig för deras hjälp.

Såhär är det. Vi tänker 70 000 tankar varje dag. Det vi matar hjärnan med, det tror den på. Mata den därför med bra tankar! Alla dina tvivel, missnöje, stress och krav lämnar du utanför stalldörren.

Har du en tid att passa, använd tiden väl, stoppa undan mobilen, och njut av bara hästgos och umgänge.

Sänk kraven. Gör det du kan med det du har nu.

Använd ditt andetag

Med hjälp av ditt andetag blir du mer medveten, närvarande och avslappnad. Använd det. Ditt andetag har du med dig jämt, varje sekund.

Vart du än är, sitt ner ett par minuter. Andas ner till naveln. Andas förbi naveln, ner mot höften. Andas ut genom fötterna. Låt axlarna följa med, låt de bli tunga ner mot jorden. Slut ögonen, ha mjuka ögonlock. Släta ut din panna. Slappna av i din käke. Släpp ut spänningarna genom en utandning genom munnen. Sätt handen på magen och känn dina andetag.

Sen gör du det du kom till stallet för.

Jag guidar alltid mina elever in i andetaget på yogaklasserna. Det är gratis, du har det alltid med dig och du mår så mycket bättre*. Du gör inte hästen en tjänst att ta med dig känslorna upp på hästryggen. Hästen finns där för att stötta dig om det behövs, men i övrigt är er stund till för att främja er relation och få ut något bra utav det.

Varma hälsningar, Elin

Yoga by Elin

* = sänker blodtryck, stresshormoner, syresätter dig, känner dig lugn, har lättare att ta in och lära dig ny kunskap, hantera stress…. Listan är lång och jag hade kunnat skriva i all oändlighet på vad du tjänar att ta hand om ditt andetag ❤️

7 7

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *