Min vecka som islandshästinstruktör

Sofie Grenholm Islandshästar

Äntligen måndag igen! Jag börjar alltid veckan med en lugn dag. På måndagen sammanfattar jag vad som hände förra veckan, knyter ihop eventuella lösa trådar, och planerar i stora drag hur den kommande veckan ska se ut.

veckan som varit…

Förra veckan ägnade jag mycket tid åt undervisning. Jag var ute i två av mina stall och undervisade sammanlagt 10 st elever. Att undervisa är något jag verkligen tycker om. Mötet med hästen och människan, och att hjälpa dem hitta rätt pusselbitar för att utvecklas vidare tillsammans.

min värdegrund som islandshästinstruktör

Under senaste året så har jag börjat landa mer i min roll som islandshästinstruktör. Jag tror att detta hänger ihop med att jag börjat hitta mina grundprinciper för att rida och träna häst. Jag har börjat utveckla ett system som ger tydliga resultat i träningen. Det gör det också lättare att snabbt kunna se var och hur ett ekipage behöver hjälp med sin egen ridning.

På väg hem efter de sista lektionerna i lördags så spelade jag in mina samlade lärdomar och reflektioner från veckan. Jag kände att jag på något sätt skulle vilja dela med mig av de grundtankar jag har som islandshästinstruktör. Vad lägger jag vikt på i min undervisning, för hästens skull och för ryttarens skull, och varför?

Så – till mina elever (och alla andra som är intresserade), detta blev en liten serie som ni kommer att kunna följa på min instagram.

Korta webinars om hur man tränar hästens hållning, stabilitet och rörlighet (lösgjordhet)

En serie med övningar som kompletterar webinarierna

Hoppas att ni vill hänga med!

veckan som kommer…

Eftersom förra veckan fokuserades mycket på undervisning, så går jag in i denna veckan (och en hel del tid framöver…) med full fokus på att träna hästarna. Under veckan kommer det två nya bekantskaper till gården, och så ska jag & Mello få coachning av min hästtränings-guru. Det kommer att bli en rolig vecka! 🙂

6 6

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *